Thursday, April 4, 2024
Linux Mint Nginx PHP

Cara Install Nginx dengan PHP-FPM pada Linux Mint 20

PHP-FPM

“Cara Install Nginx dengan PHP-FPM pada Linux Mint 20”

Pengantar

Nginx ialah perisian sumber terbuka yang menyediakan beberapa tujuan termasuk menjadi pelayan web, cache, proksi dan proksi terbalik, pengimbang beban dan digunakan dalam penstriman media. Matlamat di sebalik pembangunan nginx adalah untuk menghasilkan pelayan web berkelajuan tinggi yang kini telah memudahkan penciptaan laman web yang sangat berskala. Menjadi pelayan web yang pantas nginx menjadi sesuai untuk situasi yang memerlukan sambungan yang banyak dan pantas seperti proksi terbalik dan pengimbangan beban kerana ia boleh mengendalikan jumlah sambungan serentak yang besar. Nginx juga bertindak sebagai penamat SSL/TLS antara pelanggan dan pelayan web, mengendalikan tugas seperti perundingan SSL yang kadangkala mungkin melambatkan pelayan web.

Cara Install Nginx dengan PHP-FPM pada Linux Mint 20

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade -y
reboot
  • Install Nginx
sudo apt-get install nginx -y
sudo systemctl status nginx
sudo systemctl enable nginx
sudo ufw allow proto tcp from any to ant port, 80, 443
  • Install PHP-FPM
sudo apt-get update
sudo add-apt-repository ondrej/php
sudo apt update
sudo apt install -y php7.4 php7.4-cli php7.4-fpm php7.4-json php7.4-pdo php7.4-mysql php7.4-zip php7.4-opcache php7.4-gd php7.4-curl php7.4-mysql
php -v

Penutup

Sahabat Blog Learning & Doing demikianlah penjelasan mengenai Cara Install Nginx dengan PHP-FPM pada Linux Mint 20 . Semoga Bermanfaat . Sampai ketemu lagi di postingan berikut nya.

(Visited 413 times, 1 visits today)
Baca Juga :  Cara Install Wireshark di Linux Mint 20

Similar Posts